Diákönkormányzat munkaterve
A Kengyeli Kossuth Lajos Általános Iskola
Diákönkormányzatának
munkaterve
2020/2021-as tanév
Helyzetelemzés
Pedagógus adatok
Megbízatások, ellátott feladatok
Sorszám
|
Név
|
Nevelés-oktatással lekötött órák száma
|
Állandó megbízatása (osztályfőnök, mk. vezető, DÖK segítő stb)
|
Egyéb megbízatásai:
|
A kötött munkaidő nevelés-oktatással le nem kötött részében ellátott feladatai:
|
1. |
Sági Bence Viktor
|
|
osztályfőnök
(4.a)
DÖK segítő
|
-
|
ügyelet, ebédeltetésre kísérés, ebédeltetés felügyelete,
|
2. |
Légrádiné Gál Anikó
|
|
osztályfőnök (7.a)
|
|
|
3.
|
Nádudvari Sándor
|
|
osztályfőnök (8.a)
|
|
|
4. |
Tóthné Szecskó Erika Ildikó
|
|
osztályfőnök (8.b)
|
|
|
5. |
Petri Barbara
|
|
osztályfőnök (5.a)
|
|
|
6. |
Szabó Andrea
|
|
osztályfőnök (6.a)
|
|
|
A tanulók és a tanulóközösségek érdekeinek képviseletére, a tanulók tanórán kívüli, szabadidős tevékenységének segítésére az iskolában diákönkormányzat működik. A Diáktanács tagjait a tanulócsoportok választják, minden osztályból két tanulót. Ők tájékoztatják az osztálytársaikat a feladatokról. Az iskolai Házirendre és az iskolai SZMSZ-re épül a diákönkormányzat szervezeti és működési szabályzata. A tanulók véleménynyilvánítása biztosított a törvény által előírt formában. A diákönkormányzat tevékenységét az iskola igazgatója által megbízott pedagógus segíti.
Tárgyi feltételek
Rendelkezésre áll 1 db osztályterem gyűlések, próbák, kézműves foglalkozások megtartására. A terem padokkal, székekkel, rádiós magnóval felszerelt.
A tanév legfontosabb céljai és kiemelt feladatai
Az intézmény pedagógiai programja alapján kitűzött célok, feladatok
-Fontos számunkra az egészséges közösségi élet biztosítása, ahol a mások érzelmeire való érzékenység, a kölcsönös bizalom, az egymás iránt érzett felelősségtudat is szerepet kap.
- Szeretnénk diákjainkat örülni tudó, embertársaik felé tiszteletet és toleranciát mutató, továbbtanulásra is képes emberré, munkaerővé nevelni, akik önálló, felelősségvállaló emberként élik életüket.
- Iskolánk a gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodó tevékenységeket biztosít. A nevelés-oktatás során figyelembe vesszük a gyermekek képességeit. A 21. század kihívásai között még nagyobb szüksége van a formálódó, a világra rácsodálkozó gyermekeknek és ifjúságnak, hogy stabil, biztos fogódzót, értékrendet tapasztalhasson meg iskolánkban.
- Célunk a partnerközpontú szemlélet kialakítása: pedagógusoknak a szülőkkel, a diákokkal és más partnerekkel való szoros együttműködése.
- Pályaválasztási tevékenységünknek arra kell irányulnia, hogy a tanulóink tudatában legyenek pályaválasztási döntésük felelősségének, s legyenek tisztában a választott pálya elvárásaival, követelményeivel.
Az előző tanév tapasztalataiból adódó nevelési, oktatási célok, feladatok
a)Javasolt tervezési tematika
b) Az innováció lehetősége, új ötletek megvalósítása
c) Differenciálás – esélyegyenlőség biztosítása különböző feladatok kiosztásával
d) Csoportkohézió, önállóság növelése, tudatosságra nevelés
e) Iskola tanulói morálja – erkölcsi nevelés, személyiségfejlesztés
Az iskolai élethez kapcsolódó ünnepek megünneplése
|
esemény / téma
|
felelős
|
időpont
|
eredményességi mutató
|
1. |
Karácsonyi ünnepség
|
DÖK segítő
|
téli szünet előtti utolsó tanítási nap
|
megvalósul, problémamentesen lezajlik
|
2. |
Farsang
|
DÖK segítő
|
február második hetének péntek délutánja
|
megvalósul, problémamentesen lezajlik, a diákok jó hangulata
|
3. |
Pedagógusnap
|
DÖK segítő
|
Június
|
|
Az iskolai élethez kapcsolódó versenyek
|
esemény / téma
|
felelős
|
időpont
|
eredményességi mutató
|
1. |
Egészségnevelési vetélkedő
|
DÖK segítő
|
november
|
megvalósul, problémamentesen lezajlik, a diákok jó hangulata
|
2. |
Pályaválasztási vetélkedő
|
DÖK segítő
|
november
|
Pályaválasztás; középfokú intézményekbe történő továbbtanulás
Pályaválasztási tevékenységünknek arra kell irányulnia, hogy a tanulóink tudatában legyenek pályaválasztási döntésük felelősségének, s legyenek tisztában a választott pálya elvárásaival, követelményeivel. Ezt és a szakmákkal kapcsolatos információk gyűjtését a DÖK pályaválasztási vetélkedő szervezésével segíti.
A pályaválasztás pedagógiai-szakmai jellegű feladatait (pályaorientációs programok) az osztályfőnöki és az egyes szaktárgyi helyi tantervi programok tartalmazzák (pedagógiai program melléklete).
Az esélyegyenlőség biztosítása: kulcskompetenciák fejlesztése, a tehetséges tanulók támogatása, kultúra közvetítése a nemzetiségre vonatkozóan, a helyi sajátosságok, hagyományok, értékek megismerése, megbecsülése és szeretete
Az esélyegyenlőség megvalósulását szolgáló legfőbb pedagógiai feladat a tanulók eltérő egyéni képességeinek, adottságainak figyelembevételével annak biztosítása, hogy jelentős hátrányok nélkül, egyenlő lehetőséget biztosító ismeretekkel, kompetenciákkal rendelkezzenek a társadalomba való sikeres beilleszkedéshez.
Ennek érdekében közvetlen feladatként határozzuk meg iskolánkban a következőket:
- az adottságok felismerése, a hátrányos helyzet feltárása, annak szakszerű kezelése
Eszközei: Beszélgetések, ötletek és feladatok megvitatása során, feladatok ellátása közben fel lehet ismerni a diákok képességeit. Nem jellemző hogy valaki hátrányos helyzetbe kerülne a DÖK csapatán belül. Az introvertált és az extrovertált tanulók is tudnak személyiségüknek, képességeiknek megfelelő feladatot kapni.
- képességek és kulcskompetenciák fejlesztése
Eszközei: A dök feladatai széleskörűek, a háttérmunkától a csapat képviseletéig terjedő skálán. Szinte minden képességet és kompetenciát megmozgatunk, fejlesztünk a tanév során.
- a tehetséges tanulók támogatása
Eszközei: Azok a tanulók, akik valamiben tehetségesek, lehetőséget kapnak képességük fejlesztésére, annak kibontakoztatására, illetve arra hogy kipróbálhassák magukat új feladatokban.
Eszközei: A dök vetélkedőket szervez (egészségnevelési és pályaválasztási vetélkedő), illetve a farsangi rendezvényen van lehetőségük osztályprodukcióra, előadásra.
- a nemzetiségek kultúrájának megismertetésére helyezett kiemelt hangsúllyal a multikulturális tartalmak megismertetése
Eszközei: A SzínTér nemzetközi programjai segítik a szélesebb látókör kialakítását.
- a helyi sajátosságok, hagyományok, értékek megismertetése, a lokálpatriotizmus érzésének kialakítása a tanulókban
Eszközei: A különböző programok, ötletek megvalósulásánál alapvető fontosságú, hogy azok a helyi igényekre, sajátosságokra épüljenek. Éppen ezért a gyerekek szabad teret szoktak kapni az igények, ötletek megfogalmazásában és a programok színesítésében.
- az önismeret, a reális pályaválasztás pedagógiai támogatása érdekében a személyiségfejlesztéssel kapcsolatos tevékenységek valamennyi tanórai és szabadidős foglalkozásba való beépülése
Eszközei: A gyűléseken a kultúrált vita képességének kialakítására nagy hangsúlyt fektettem. A viták során bárkinek lehet igaza, illetve lehet kevésbé jó ötlete. Ezt a többiek elfogadják. Ez a reális önértékelést erősíti a gyerekekben. Személyiségük a dökös évek alatt még akkor is fejlődik, ha nagyobb feladatokat nem vállalnak fel. A feladatok kiosztásában figyelembe veszem a képességeiket, ambíciójukat. A gyerekek kipróbálhatják magukat különböző típusú feladatokban, így tapasztalatokat gyűjtve közelebb kerülnek a reális önismerethez.
Intézményi kapcsolatrendszer
Iskola és családi ház kapcsolata
Az iskola és a szülők közötti kapcsolattartás fontosabb formáit kell vázolni a tanév ehhez kapcsolódó feladatainak, módszereinek, felelőseinek, résztvevőinek felsorolásával.
A kapcsolattartás fontosabb formái a következők:
Az iskola egészének életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális feladatokról az igazgató tájékoztat:
- A DÖK munkaterve az iskola honlapján elolvasható
Az osztályfőnökök:
- Az osztályfőnökök rendszeresen segítik a DÖK munkáját, a gyerekeket és a DÖK segítőt is informálják, tájékoztatják szükség esetén.
A DÖK minden évben látogatja a Megyei Diákönkormányzati Gyűlést és Fórumot, illetve több éve kapcsolatot tart a SzínTér-rel és a KÖZ-Pont Ifjúsági Egyesület, a SzínTér rendezvényeit figyelemmel kíséri, lehetőség szerint részt vesz rajta.
A DIÁKÖNKORMÁNYZAT MUNKATERVE
2020/2021-AS TANÉV
A tanulók érdekeinek képviseletére, a tanulók tanórán kívüli, szabadidős tevékenységének segítésére iskolánkban diákönkormányzat működik.
A diákönkormányzat feladatai és céljai:
A diákönkormányzat tevékenysége a tanulókat érintő valamennyi kérdésre kiterjed. A diákönkormányzat legfontosabb feladatai közé tartozik a tanulói jogok képviselete, az iskolai ünnepségek és megemlékezések szervezésében való részvétel, szabadidő tartalmas eltöltésének biztosítása és a jó tanár-diák kapcsolat fenntartása. A diákévek tartalmassá, emlékezetessé tételéhez, a jogok gyakorlásával segít felkészülni az állampolgári szerepre. A diákönkormányzat tagjai részt vesznek az iskola kulturális programjain, szükség esetén azok szervezésében, a hagyományápolásban, hagyományépítésben. Célunk ezen felül olyan ifjúsági szervezet létrehozása, melyben a tagok, és rajtuk keresztül az iskola diákjai örömmel és aktívan vállalnak feladatokat, saját kreatív ötleteikkel állnak elő, a megvalósításban is tevékenyen részt vesznek, így személyiségüket és környezetüket fejlesztik.
Mivel Diákönkormányzatunk érdekképviseleti szerv, jogainkat és kötelességeinket a közoktatási törvény és a DÖK SZMSZ is tartalmazza. A jogok gyakorlásának demokratikus keretei adottak iskolánkban, folyamatos a kapcsolattartás az iskolavezetéssel, a tantestülettel és az osztályokkal. A DÖK három fontos jogát gyakorolhatja iskolánkban: a tájékozódási jogot, a véleménynyilvánítási jogot és az egyetértési jogot.
Iskolánkban a diákönkormányzat egy belülről építkező szervezet. Élén a mindenkori, a DÖK-képviselők által megválasztott Diákelnök áll. Az ő irányításával dolgozik a Diáktanács, amelyben a 5. évfolyamtól kezdve minden osztály 1 vagy 2 taggal képviselteti magát. Kivéve a 8.a osztály ők 4 fővel képviseltetik magukat.
Az iskolai Diákönkormányzat munkáját tehát a Diáktanács irányítja, munkáját az igazgató által megbízott pedagógus Sági Bence Viktor segíti.
Osztályok képviselői:
5.a: 1 fő(Köteles Viktória)
6.a: 2 fő(Tarnóczai Amanda, Molnár József)
7.a: 1 fő (Bártfai János)
8.a: 4 fő(Balogh Barbara,Nagy Laura Zsanett,Molnár Levente,Márkus Márk(elnök))
8.b: 1 fő(Józan Zsombor(alelnök))
A 2020/2021-as tanévre tervezett programok
Szeptember:
- Alakuló DÖK gyűlés, vezetők választása
Elnök:
- Éves program, feladatok áttekintése
- Diákügyelet megszervezése
- Házirend áttekintése
- Éves versenyek megszervezése
Házi atlétika verseny ősszel
Magyar Diáksport Nap (alsó és felső tagozat külön)
Október:
- Diákok kötelességeinek, jogainak áttekintése
Gyalogtúra szervezése és lebonyolítása
Képregény kiállítás, előadás, saját képregény
November:
- Karácsonyi ünnepség szervezése
- Egészséges ételek kóstolója(embert hívni)
- Pályaválasztási vetélkedő szervezése
December:
- Karácsonyi kézműves foglalkozás, karácsonyi dekoráció elkészítése
- Fenyőfa, előtér díszítése
- Karácsonyi ünnepség
Január:
- DÖK gyűlés: félévi munka értékelése, második félév programja, feladatai
- Farsangi előkészületek
Február:
Házi atlétika verseny
Március:
- Damjanich Emléktúra Martfűn
Április:
Foci ismertető (tervezet)
Május:
- Pedagógus napi készülődés
Kihívás napja
- Házi foci bajnokság
- Diákönkormányzati nap szervezése
Házi atlétika verseny
Június:
- Pedagógusok köszöntése
- Diákönkormányzati nap lebonyolítása
- A diákképviselők munkájának értékelése, esetlegesen a segítő 8. osztályosok munkájának ajándékkal való megköszönése
- Éves munka értékelése
- Javaslatok gyűjtése a következő tanév tervezéséhez
Folyamatos feladatok a tanév során
- Minden hónapban egyszer DÖK-gyűlés
- Aktualitások közzététele a faliújságon
- Iskola környékének folyamatos tisztántartása
- Rendszeres kapcsolattartás az iskola vezetésével és a tantestülettel
Folyosói ügyelet folyamatos szervezése
Készítette: Sági Bence Viktor
diákönkormányzatot segítő nevelő
|